Dispeceratul medical – Atributii:

⦁ Preluarea apelurilor pentru urgente medicale din Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112.
⦁ Preluarea apelurilor pentru activitati de transport asistat sau neasistat de la unitatile sanitare ale judetului Călărași.
⦁ Inregistrarea apelurilor in format electronic, triajul urgentelor si transmiterea datelor catre substatiile Serviciului de Ambulanta Judetean si a Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare specificand echipajul/echipajele care se vor deplasa.
⦁ Coordonarea activitatii serviciilor medicale in prespital pastrand legatura cu echipajele de interventie, primind rapoarte despre interventii si asistand echipajele de prim ajutor sau echipajele de urgenta fara medic indicind modalitatea de rezolvarea a cazului pe baza raportului primit.
⦁ Transmiterea datelor prin terminalul radio la autosanitare.
⦁ Urmarirea prin sistemul GIS/GPS a ambulantelor si a autospecialelor de interventie de urgenta dotate cu sisteme de localizare si urmarire prin satelit.
⦁ Transferul convorbirilor telefonice, daca este cazul, direct la subdispeceratul agentiei care are prioritate.Inregistrarea convorbirilor telefonice si radio de pe terminalele proprii si pastrarea acestora arhivate in format electronic.
⦁ Transmiterea datelor prin linie telefonica directa si terminal computerizat se va efectua, dupa caz, catre:
⦁ Serviciul Mobil de Urgenta Reanimare si Desacarcerare Călărași.
⦁ Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta “Dobrogea” al judetului Călărași.
⦁ Inspectoratul Judetean al Politiei.
⦁ Comandamentul Jandarmeriei Judetene.
⦁ Pastrarea bazelor de date pentru intreaga activitate a dispeceratului.

Personalul permanent:

⦁ Dispecer / telefonist / radiotelefonist (3 posturi).
⦁ Medic Coordonator tura.
⦁ Asistent coordonator de tura.

Modul de functionare si preluarea apelurilor pentru cazurile medicale:

⦁ La preluarea apelului , numarul de telefon si adresa apelantului vor aparea automat pe ecran; in caz contrar, dispecerul va completa datele privind numarul de telefon de la care se anunta si adresa.
⦁ In cazul in care este o solicitare medicala, in urma completarii fisei 112, dispecerul va trece la fisa medicala unde va pune intrebarile specifice si va alege protocolul cel mai potrivit.
⦁ Dupa stabilirea gradului urgentei (cod rosu, galben, verde) dispecerul va transfera fisa catre medicul coordonator.
⦁ In cazurile medicale unde dispecerul nu poate clarifica gradul urgentei, acesta va transfera convorbirea catre medicul coordonator.
⦁ La primirea fisei de dispecer, medicul coordonator va confirma gradul urgentei si va decide care echipaj / echipaje se vor deplasa.
⦁ La sosirea echipajului la locul interventiei, seful echipajului va transmite un bilant scurt despre situatia si starea pacientului / pacientilor, medicului coordonator, care la rindul sau, va lua decizia de a trimite sprijin daca considera ca este necesar sau va indica sefului de echipaj conduita de urmat in cazul in care acesta este asistent sau paramedic in cadrul unui echipaj de urgenta sau de prim ajutor.
⦁ In cazurile si situatiile grave, la distante ce necesita o deplasare de lunga durata cu ambulanta, medicul va alerta elicopterul SMURD.
⦁ In cazurile in care au loc accidente colective, accidente grave sau cazuri deosebite ce necesita interventii speciale , medical coordonator va informa imediat Centrul Operativ pentru Situatii de Urgenta al Ministerului Sanatatii.
⦁ Medicul coordonator va urmari impreuna cu radio-telefonistul toate ambulantele aflate sub urmarire prin satelit si statutul acestora (in interventie, liber, etc.) pentru a trimite ambulanta cea mai apropriata de incident.
⦁ In cazurile cu functiile vitale amenintate si in situatiile critice, medicul coordonator va trimite cel mai apropiat echipaj de urgenta sau prim ajutor.
⦁ Primul echipaj sosit va transmite un bilant care confirma sau infirma gravitatea cazului, ulterior se vor realoca resurse in functie de gravitatea cazurilor.

Triajul urgentelor prin protocol:
Urgentele medicale vor fi triate conform protocoului de dispecerat clasificandu-le in 3 categorii, dupa cum urmeaza:

Urgente cod rosu:
⦁ Sint urgentele vitale sau situatiile critice care necesita interventia rapida a unui echipaj de reanimare TIM sau in lipsa acestuia, a unui echipaj de urgenta cu medic EMU.
⦁ Pina la sosirea echipajului de reanimare sau de urgenta, dispeceratul poate sa trimita concomitent un echipaj de prim ajutor din apropierea locului de interventie, care sa inceapa masurile de prim ajutor in asteptarea echipajului de reanimare.
⦁ Deplasarea la aceste cazuri se va efectua utilizind sistemul de alarmare (girofar, sirena) alegind cea mai rapida/scurta cale, incalcand regulile circulatiei, daca este necesar, evitand a pune in pericol viata participantilor la trafic sau viata echipajului autospecialei.
⦁ La sosirea primului echipaj la locul interventiei, se va transmite un bilant al starii pacientului / pacientilor catre medicul coordonator.
⦁ La sosirea echipajului tip C, medicul din cadrul acestui echipaj va prelua comanda la locul interventiei si va stabili conduita terapeutica, informind dispeceratul despre starea pacientului, masurile terapeutice si destinatia la care se va transporta pacientul.
⦁ In situatia in care un echipaj de urgenta sau de prim ajutor este trimis la un caz care se dovedeste a fi de cod rosu, echipajul aflat la locul interventiei va informa imediat dispeceratul, in vederea trimiterii unui echipaj cu medic.
⦁ La urgentele de cod rosu alertarea echipajelor si plecarea se va face in maximum un minut, iar timpul de sosire la locul interventiei in municipiu nu va depasi 15 minute, la cel putin 90% din cazurile de urgenta (art.92 din Legea nr. 95/2006, Titlul IV).

Urgente cod galben:
⦁ Acestea sint urgentele care nu sint cu implicatii vitale imediate insa care se pot agrava in timp, daca nu li se acorda asistenta medicala adecvata si pacientul nu este transportat la o unitate sanitara adecvata.
⦁ Aceste urgente pot fi asigurate de echipajele de urgenta ale Serviciul Judetean de Ambulanta si de echipajele de prim ajutor ale SMURD.
⦁ Dupa caz, medical coordonator va trimite un echipaj de prim ajutor din apropierea locului de interventie urmat de un echipaj de urgenta de la punctual cel mai apropiat.
⦁ In deplasarea la aceste cazuri ambulantele vor utiliza sistemul de alarmare (girofar, sirena) intermitent, incercind sa incalce regulile circulatiei cat mai putin posibil.
⦁ Primul echipaj sosit, cit si echipajul de urgenta vor transmite un bilant asupra starii pacientului dispeceratului central.
⦁ In cazul in care echipajul de urgenta trimis nu are medic in componenta, acesta va actiona in limita competentei echipajului, iar in lipsa medicului, echipajul este obligat sa transporte pacientul la o Unitate de Primiri Urgente sau la o unitate sanitara conform indicatiilor medicului coordonator.
⦁ In cazul in care cazul se dovedeste a fi un cod rosu sau se modifica in cod rosu, echipajul aflat la locul interventiei este obligat sa informeze dispeceratul in vederea trimiterii unui echipaj de tip C1/C2.

Urgente cod verde:
⦁ Acestea sint cazuri care necesita asistenta medicala sau transport medical dar care suporta o amanare, neavand caracter de urgenta.
⦁ Cazurile din aceasta categorie vor fi asigurate de echipaje de urgenta , medic al compartimentului de consultatii la domiciliu, echipaje de transport, etc. conform starii pacientului si serviciului solicitat de apelant.
⦁ La sosirea la locul interventiei, se va transmite un bilant al cazului dispeceratului central iar in cazul in care se dovedeste ca pacientul se incadreaza in cod galben sau rosu, echipajul prezent va anunta imediat dispeceratul in vederea trimiterii unui echipaj adecvat.

Tipul echipajelor medicale ale Serviciului de ambulanta ce deservesc urgentele in Judetul Călărași:
⦁ Echipaje de urgenta cu medic C2.
⦁ Echipaje de urgenta B2.
⦁ Echipaje pentru consultatii la domiciliu.
⦁ Echipaje de transport neasistat.

In cazul unor accidente in masa, calamitati, etc., echipajele de transport si resursele utilizate pentru codul galben si verde se disponibilizeaza pentru codul rosu fiind utilizate in acordarea primului ajutor si a transportului.

Rolul medicului Coordonator de tura:
⦁ Preluarea si ascultarea apelurilor preluate de dispeceri.
⦁ Verificarea si confirmarea sau modificarea deciziilor.
⦁ Urmarirea interventiilor ce au loc in prespital.
⦁ Mentinerea legaturii cu diferite echipaje si modificarea destinatiilor in functie de cazuri si de echipaje disponibile.
⦁ Coordonarea interventiilor medicale ale echipajelor de prim ajutor sau de urgenta fara medic la bord.
⦁ Informarea medicului sef SAJ asupra neregulilor ce apar in timpul turei.

Rolul Dispecerului:
⦁ Preluarea apelurilor conform protocolului.
⦁ Transmiterea fiselor de alertare catre substatii si catre medicul coordonator.
⦁ Mentinerii legaturii telefonice cu apelantul in cazurile grave pina la decizia finala a medicului si trimiterea unui echipaj.
⦁ Transmiterea datelor de prim ajutor apelantului, acolo unde este cazul, pana la sosirea echipajului trimis utilizind protocoalele prestabilite.
⦁ Transmiterea apelului telefonic catre subdispeceratul cerut sau catre medical coordonator acolo unde este cazul.

Rolul Radiotelefonistului:
⦁ Alertarea substatiilor pe linie electronica, telefonica sau radiotelefonica.
⦁ Mentinerea legaturii radiotelefonice cu echipajele din teren.
⦁ Urmarirea miscarii ambulantelor si a autospecialelor dotate cu sisteme de urmarire prin satelit.
⦁ Mentinerii evidentei echipajelor si a resurselor materiale si umane inclusive a modului de alertare a fiecaruia.

Tinuta de lucru in dispecerat:
⦁ Dispecerii vor purta o uniforma de lucru in timpul desfasurarii activitatii in cadrul dispeceratului
⦁ Medicul de garda in cadrul dispeceratului va purta uniforma serviciului din care face parte.

Accesul la date:
Dispecerii, medicii coordonatori de tura cit si inginerul de sistem, au acces la datele din calculatoarele aflate in dispecerat fiind obligati sa pastreze confidentialitatea datelor conform reglementarilor legale in vigoare.

Accesul in dispeceratul central:
⦁ Accesul in dispecerat este permis doar personalului de garda, medicului sef, inginerului de sistem, asistentului sef sau loctiitorilor acestora.
⦁ Vizitele oficiale in dispecerat pot fi efectuate cu un aviz prealabil (cel putin o ora) si cu aprobarea managerului.